Al 13 jaar weinig succes
John had net de telefoon weer neergelegd. Hij had anderhalf uur gebeld met een ondernemer, een (nog)niet-klant van ons. Zijn verhaal was schrijnend. Het ergste was, dat zijn verhaal zo gaat zoals dat van heel veel ondernemers.
Veel geïnvesteerd
Deze man van het gesprek, laten we hem Karel noemen, vertelde John dat hij al 13 jaar aan het ondernemen was. Al die jaren geleden startte hij vol goede moed, vol overgave. Hij investeerde in zichzelf, stak al zijn tijd in het bedrijf. Een bloemenzaak welke hij was gestart deels vanuit passie, deels omdat zijn familie altijd al in de bloemen zat.
Vele adviezen
In die 13 jaren van ondernemen kreeg Karel vele adviezen. Hoe marketing te voeren, hoe klanten te werven, hoe zijn omzet te vergroten. Sommige adviezen nam hij aan, anderen liet hij voor wat ze waren. Zijn bedrijfsgroei ging matig.
Dusdanig matig dat hij op het punt had gestaan zijn hele bedrijf te verkopen. Hij had veel momenten gekend waarop hij loondienst overwoog. Hij ervoer chronische geldstress. Terwijl hij wel zag wat de mogelijkheden waren. Hij kon er alleen niet bij komen.
Het doel was meerdere inkomsten stromen
Na een aantal jaren besloot Karel dat hij door wilde groeien. Hij wilde meerdere inkomstenstromen hebben. Hij wilde online zichtbaar worden. Hij wilde vooral ook meer vrijheid zodat hij niet altijd in de winkel hoefde te zijn.
Karel besloot her en der losse online en offline trainingen te volgen. Hij stapte in een programma dat hem leerde online funnels maken, maar erg veel kwam er niet uit. Wat hem frustreerde want het was hem verteld dat een online funnel zou gaan zorgen voor automatische sales.
Hij volgde vele webinars, las dagelijks artikelen maar kreeg het niet geimplementeerd.
Het leek zo makkelijk
Hij zag iedereen online roepen dat geld verdienen zo makkelijk was tegenwoordig, dat je 'gewoon' een online training of product moest maken. Maar hij zag simpelweg niet hoe dat voor zijn bloemenzaak zou kunnen werken.
Na zijn duizenden euro's investeren zag hij nog steeds maar weinig resultaat. Hij had geen idee hoe hij met zijn offline bedrijf meer vrijheid zou kunnen krijgen in zowel tijd als geld. Maar ook van locatie, want hij wilde helemaal niet iedere dag in zijn zaak staan. Hij wilde meer gaan leiden en minder 'in' het bedrijf zitten.